فهرست

برگزاری پنجمین جلسه کارگروه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی قرارگاه در دانشکده طب ایرانی

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، پنجمین جلسه با حضور دکتر سید علی مظفرپور، آقای سید عباس حسینی، دکتر حسین مرادی، دکتر محمود کیانی، دکتر نرجس گرجی،  دکتر  زهرا معماریانی،  دکتر سیمین موعودی، دکتر مائده رزقی، سیده فاطمه مظفرپور، در روز شنبه 1401/5/8 برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، گزارشی از جلسات گذشته، توسط خانم دکتر گرجی و خانم دکتر معماریانی ارائه گردید. در ادامه اعضای کارگروه درباره محدودیت‌ها و مشکلات موجود در راه تولید داروهای گیاهی و اخذ مجوز تاسیس شرکت دانش بنیان، به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

همچنین مطرح گردید که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده داروهای گیاهی براساس تغییرات صورت گرفته در قوانین، می‌توانند در مرکز رشد دانشگاه، حضور پیدا کنند و از آن طریق مجوز کسب کنند و نیاز به کسب مجوز محیط زیست برای شرکت‌هایی که در مرکز رشد فعالیت می‌کنند نمی‏‌باشد و این شرکت‏ها تحت نظارت سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کنند.

سایر اعضا درباره فرایند تولید داروهای گیاهی و منابع لازم، نظیر داشتن فضای فیزیکی مناسب با امکانات و تجهیزات به روز، ثبت شرکت، ثبت برند و امکانات جهت کشت گیاهان دارویی برای تامین مواد اولیه و معرفی کارخانه برای تولید محصول و فرآوری محصولات، همچنین تعیین بازار هدف جهت فروش محصول، تجربیات و تحقیقات خود را بیان نمودند.

آقای دکتر حسینی در خصوص امکان همکاری با سازمان منابع طبیعی و استفاده از مراتع و زمین‏‌های قابل کشت استان، نکاتی را مطرح کردند و مقرر گردید در جلسات آتی با حضور نماینده این سازمان، زمینه همکاری بررسی شود.

همچنین ضرورت سامان‏دهی عطاری‏‌ها و نظارت بر عملکرد آنان در جلسه مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر گردید با حضور نمایندگان وزارت صمت راهکار این موضوع بررسی گردد.