فهرست

گزارش مردمی بررسی اثربخشی رژیم غذایی تدبیر بیماری‌های ریوی بر مبنای طب سنتی ایرانی، در بیماران مبتلا به اختلالات ریوی با احتمال ابتلا به COVID-19

این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی پروتکل رژیم غذایی مبتنی بر طب ایرانی (رژیم غذایی PM) در بیماران مبتلا به کووید-19 انجام شد. یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده از تیر 1399 تا دی ماه 1400 در دماوند، تهران، ایران انجام شد. 80 بیمار بستری شده به دلیل اختلال عملکرد ریوی ناشی از COVID-19 به طور تصادفی در دو گروه رژیم غذایی PM و یا رژیم غذایی معمول بیمارستان (CH) قرار گرفتند. برای هر گروه 8 تخت در 2 اتاق در نظر گرفته شد. بیماران به‌طور تصادفی در این اتاق‌ها بستری شدند و این رژیم‌ها را تا زمان ترخیص یا مرگ دریافت کردند. جزئیات معرفی رژیم غذایی PM قبلاً منتشر شده بود. سطح اشباع اکسیژن و مدت بستری، میزان مرگ و میر، مدت تب و مدت سرفه به ترتیب به عنوان پیامدهای اولیه و ثانویه در نظر گرفته شد.
میزان اشباع اکسیژن و طول مدت تب بین گروه‌ها تفاوتی نداشت. اما طول مدت بستری در بیمارستان و مدت سرفه در گروه رژیم غذایی PM به طور معنی داری کوتاهتر از رژیم CH بود. میزان مرگ و میر در گروه رژیم غذایی PM به طور قابل توجهی کمتر از گروه رژیم غذایی CH بود. و درکل می توان گفت رژیم غذایی PM باعث مرگ و میر کمتر، بستری کوتاه‌تر در بیمارستان و بهبود بهتر سرفه شد، اما تأثیر قابل‌توجهی بر اشباع اکسیژن و تب نداشت.