فهرست

وزیر بهداشت در دومین جشنواره ملی طبیعت‌گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی در نطنز: طب سنتی یکی از میراث‌های گرانبهای ایران است

وزیر بهداشت در دومین جشنواره ملی طبیعت‌گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی در نطنز:

طب سنتی یکی از میراث‌های گرانبهای ایران است

«در ایران میراث‌های گرانبهای زیادی وجود دارد که قدر آن‌ها را کمتر می‌دانیم و طب سنتی یکی از این ذخایر و میراث‌های ارزشمند است.»

دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آیین اختتامیه دومین همایش و جشنواره ملی طبیعت‌گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی در نطنز ضمن بیان این مطلب، به قدمت بسیار طولانی طب سنتی در کشور اشاره کردند و گفتند: گفته می‌شود 8 هزار جلد کتاب در حوزه طب سنتی وجود دارد که البته دو هزار جلد از آن احیا شده است.

ایشان با بیان اینکه طب سنتی ایرانی در زندگی روزمره ما، کمتر بروز و ظهور داشته است، افزودند: البته مردم به آن معتقد هستند و آن را باور دارند اما برخی از نخبگان کشور آن را باور ندارند و مشکلات ما در وزارت بهداشت در این حوزه کم نبوده و نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی افراد به طب سنتی هیچ اعتقادی ندارند و طرفدار طب مدرن هستند، افزودند: در مقابل آن‌ها، افرادی هستند که به طب مدرن هیچ اعتقادی ندارند و به نظر من هر دو گروه به بیراهه می‌روند چراکه اگر فردی نیاز به کشیدن یا پر کردن دندان یا اعمال جراحی دارد، با طب سنتی نمی‌توان شاهد درمان و بهبودی وی بود.

دکتر هاشمی تاکید کردند: مردم از طب سنتی و محلی، نتیجه گرفته‌اند و مخالفت با آن، مخالفت با اعتقاد و باورهای آن‌ها است.

ایشان ضمن قدردانی از نقش مهم صنعت‌گران حوزه گیاهان دارویی، گفتند: تلاش صنعت‌گران در این حوزه به گروه‌های دیگر نشان می‌دهد که باید به میراث طب ایرانی و آموزه‌های دینی، روایات، سنت و رفتارهای ائمه بازگردیم.

صادرات داروهای گیاهی در دولت یازدهم دو برابر شد

وزیر بهداشت از طب سنتی ایرانی به عنوان یکی از ذخایر کشور یاد کردند و گفتند: باید به سرزمین چهار فصل ایران، افتخار کنیم چراکه به دلیل این شرایط اقلیمی آن، 8 هزار گونه گیاهی در کشور قابل کشت و برداشت است و در کشورهای عربی در مقایسه با ایران، یک‌هزارم گونه‌های گیاهی کشورمان هم قابل کشت نیست.

ایشان خاطرنشان کردند: یک هزار و 200 نوع از 8 هزار گونه گیاهی قابل کشت و برداشت در ایران، خواص دارویی دارند و با توجه به اینکه در نطنز هم‌زمان شاهد 3 فصل از سال هستیم، حدود 600 نوع گیاه دارویی در این منطقه قابل کشت و برداشت است.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه طب سنتی و رونق صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، تاکید کردند: در دولت یازدهم اقدامات بسیار زیادی در حوزه سلامت انجام شد اما ایجاد وحدت بین ذی‌نفعان ارائه‌دهنده خدمت ضروری است.

ایشان از رشد 230 درصدی تعداد داروهای گیاهی کشور در دولت یازدهم خبر دادند و افزودند: از سال 92 تا کنون، تعداد فرآورده‌های سنتی از 245 به 806 فرآورده افزایش یافته است و در حال حاضر 1800 فرآورده طبیعی داریم.

وزیر بهداشت هم‌چنین با اشاره به ثبت 120 شرکت در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در دولت یازدهم، رو به صنعت‌گران این حوزه، گفتند: درست است که سهم شما از بازار، 600 میلیارد تومان در سال است، اما همانند رونق در حوزه‌های دیگر، این حوزه نیز در دولت یازدهم رشد 90 درصدی داشته است.

ایشان با تاکید بر اینکه علی‌رغم تمام مقاومت‌هایی که در حوزه طب سنتی وجود دارد، صادرات داروهای گیاهی در دولت یازدهم دو برابر شد، افزودند: در دولت دوازدهم نیز شاهد شکوفایی این صنعت و افزایش اشتغال خواهیم بود و اعتقاد داریم که ایجاد اشتغال در این حوزه که دانش، منابع و فرهنگ آن به خوبی در کشور وجود دارد، اعجاب‌انگیز است.

برای توسعه و رونق طب سنتی، نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیریم

وزیر بهداشت تصریح کردند: برای توسعه و شکوفایی طب سنتی در کشور، باید حصارها و جزم‌اندیشی‌ها شکسته شود.

ایشان نطنز را یکی از مناطق بسیار زیبا و از نگین‌های استان اصفهان دانستند و گفتند: نطنز سابقه تاریخی بسیار طولانی دارد و تاریخ آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد، اما به تازگی آثاری از صنعت و ذوب فلزات از 6 هزار سال پیش در این منطقه کشف شده است.

دکتر هاشمی افزودند: این منطقه یکی از زیستگاه‌های بی‌نظیر بشر بوده و 400 قنات در این منطقه وجود داشته است که بخشی از تمدن ایران را تشکیل می‌داده است، اما متاسفانه شاهد مهاجرت مردم نطنز و بادرود به شهرهای آلوده، از جمله تهران هستیم.

ایشان ابراز امیدواری کردند که با توجه به توسعه گردشگری، نطنز بتواند در بازار تعریف رونق گیاهان دارویی نقش ویژه‌ای داشته باشند.

وزیر بهداشت در ادامه گفتند: از تمام همکارانم در وزارت بهداشت می‌خواهم که برای توسعه و رونق طب سنتی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، نهایت تلاش خود را به‌کار گیرند تا بتوانیم با دقت، درایت و روش‌های عملی درست، عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشیم.