فهرست

۵۰ قلم داروی گیاهی وارد نسخه‌های پزشکی می‌شود

دکتر خدادوست مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، با بیان اینکه سازمان غذا و دارو برای تولید داروهای گیاهی و فرآورده‌های سنتی یک هزار و ۷۰۰ مجوز صادر کرده است، گفتند: این دارو‌ها وارد بازار دارویی کشور شده، اما از آنجایی که در برنامه آموزشی پزشکان این دارو‌ها معرفی نشده و آموزش‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته است، اغلب از این دارو‌ها برای تجویز بیماران استفاده نمی‌شود.

 ایشان ادامه دادند: به دلیل عدم آشنایی پزشکان با داروهای گیاهی و فرآورده‌های طب سنتی در وزارت بهداشت و دفتر طب سنتی برنامه‌هایی را در این خصوص تدارک دیدیم. 

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به کتابی برای معرفی داروهای طب سنتی به پزشکان عنوان کردند: برای دسته‌ای از بیماری‌های شایع برخی از داروهای گیاهی و طب سنتی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو را در یک کتاب تدوین و آن را به چاپ رساندیم.

 دکتر خدادوست اظهار داشتند: برای آموزش این کتاب برنامه بازآموزی برای برخی پزشکان و فارغ التحصیلان پزشکی عمومی در نظر گرفته‌ایم تا جهت درمان بیماری‌های شایع، داروهای گیاهی داخلی را تجویز کنند.

ایشان یادآور شدند: در برنامه اول تصمیم داریم ۵۰ تا ۶۰ قلم دارو گیاهی دارای مجوز برای بیماری‌های شایع مثل عفونت‌های دستگاه تنفسی، دردهای اسکلتی و عضلانی و بسیاری موارد دیگر را به پزشکان معرفی کنیم و از این پس آن‌ها می‌توانند با اطلاع از میزان تاثیر این دارو‌ها و عوارض کمتر آنها در مقایسه با داروهای شیمیایی، داروی مناسب را برای بیمار خود تجویز کنند و به زودی شاهد استفاده بیشتر پزشکان و نهادینه شدن طب سنتی در جامعه خواهیم بود.

منبع خبر: انجمن علمی طب سنتی ایران