فهرست

توصیه‌های طب ایرانی برای ماه مبارک رمضان در بیان سرپرست معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل

دکتر مهشید چایچی؛ با اشاره به اهمیت روزه‌داری صحیح در پاکسازی و سلامت بدن، از تدابیر طب ایرانی برای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان گفتند.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، دکتر مهشید چایچی، سرپرست توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با بیان اینکه پاکسازی بدن از مواد زائد، یکی از ضروریات حفظ سلامتی با شروع فصل بهار است؛ اظهار داشتند: در طب ایرانی با شروع فصل بهار، توصیه شده ضمن کم کردن حجم غذا، از غذاهای کم‌کالری استفاده شود تا بدن بتواند عملیات پاکسازی و دفع مواد زائد را به راحتی انجام دهد و فشاری به آن وارد نشود.

ایشان افزودند: در طب ایرانی روزه‌داری متناوب، یکی از روش‌های پاکسازی بدن است که در بسیاری از بیماری‌ها، بخصوص امتلا یا پری بدن از مواد زائد، به عنوان یک روش درمانی توصیه شده است.

سرپرست توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل، توقف خوردن و آشامیدن در طول ساعات روز را مهمترین تغییراتی دانست که ماه رمضان در سبک زندگی افراد ایجاد می‌کند و گفتند: این تغییر عادت، به بدن کمک می‌کند که در ساعات روزه‌داری مواد زائدی را که در بدن تجمع پیدا کرده، به تدریج تبدیل به مواد قابل دفع کرده و از ضرر آنها خلاص شود. بنابراین روزه از عباداتی است که اثرات آن در حفظ سلامتی اثبات شده است. اگر چه بدن انسان در همان روزهای اول این ماه به تدریج با این شرایط تطابق پیدا می‌کند؛ اما لازم است سبک زندگی از جمله در ساعات محدود بین افطار و سحر، زمان خوردن و نوع غذاهای مصرفی طوری تنظیم شود که بدن را در حفظ شرایط پایدار خود کمک کند.

دکتر چایچی افزودند: اگر آداب خوردن و سبک زندگی مناسب نداشته باشیم، روزه‌داری هم می‌تواند موجب مشکلاتی برای سلامتی بشود. لازم است افراد در ماه رمضان نیز مانند همیشه غذاهایی را مصرف کنند که مناسب مزاج (شرایط فردی از نظر بدنی و روانی) آنها باشد. این کار باعث می‌شود طبیعت بدن بتواند در شرایط روزه نیز به وظیفه خود یعنی حفظ سلامتی عمل کند. توصیه‌های ویژه‌ای، در طب ایرانی برای سبک زندگی این ماه، وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.

این پزشک و متخصص طب ایرانی توصیه کردند: خوردن مایعات سرد در ابتدای باز کردن روزه، می‌تواند موجب اختلال در قدرت هضم شما شده و در صورت تکرار موجب بیماری‌های گوارشی شود. پس افطار خود را با مایعات سرد آغاز نکنید و در صورت استفاده از مایعات خنک بهتر است جرعه جرعه نوشیده شود.

سرپرست توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه معده خالی در زمان افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، استفاده از غذاهای سبک که هضم راحت‌تری دارند، مانند سوپ را برای افطار توصیه کردند.

مصرف بعضی غذاها که در هنگام افطار متداول است، مثل آش رشته با روغن فراوان، زولبیا بامیه، کله پاچه و سیراب شیردان، ...که گوارش آنها سخت است؛ مناسب نیست. به جای آن می‌توانید یا توجه به شرایط بدنی خود از سوپ‌ها، آش‌ها، حریره‌ها، مرباها و شیرینی‌های طبیعی مثل عسل، کشمش، مویز، خرما و... استفاده کنید.

ایشان ادامه دادند: در هر وعده فقط یک نوع غذا میل کنید. از پرخوری و روی‌هم‌خوری چه در وعده افطار چه در سحر خودداری کنید. توصیه می‌شود زمان خوردن میوه، یکی دو ساعت بعد افطار باشد و فقط از یک نوع میوه استفاده شود و از خوردن چند میوه در یک زمان اجتناب شود.

نوشیدنی‌ها و میوه بهتر است با فاصله، یکی دو ساعت بعد از غذا مصرف شوند. البته خوردن رب بعضی از میوه‌ها مثل سیب، به، انار ملس برای تقویت معده و بهبود علائم گوارشی مفید است.

دکتر چایچی همچنین خوردن یک استکان آب‌جوش، آب‌گرم و عسل، شیر گرم جوشیده شده با دارچین و هل یا سوپ‌های رقیق در حجم کم برای باز کردن روزه مناسب‌ دانستند و گفتند: به‌جای استفاده از غذاهای بسیار تند و پرادویه، شور، سرخ کرده، غذاهای آماده و بسته‌بندی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی، الویه، قارچ و انواع فست‌فودها، اضافه کردن یخ به نوشیدنی‌ها، چای پررنگ، قهوه، کاکائو، انواع نوشابه‌ها و آب میوه‌های صنعتی، به تناسب مزاج خود، از غذاها، شربت‌ها (سکنجبین، آبلیمو، بیدمشک، گلاب و...) و آبمیوه‌های طبیعی مثل آب سیب و هویج استفاده کنید.

ایشان در پایان گفتند: اثر خوب روزه در پاکسازی بدن در صورتی ظاهر خواهد شد که در فاصله بین افطار تا سحر مقدار محدودی خوراکی بخورید. عادت به کم‌خوری باعث می‌شود بعد از پایان ماه مبارک رمضان نیز بتوانیم به ترک عادت‌های بد گذشته از جمله پرخوری و درهم‌خوری ادامه دهیم. پس سعی کنید از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر خودداری کنید.