فهرست

محورهای استراتژیک توسعه طب ایرانی در بیان مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل

دکتر نفیسه حسینی یکتا، در نشست روسای دانشکده‌ها، گروه‌ها و ادارات حوزه طب ایرانی هدف غایی برنامه‌های دفتر طب ایرانی و مکمل را ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت اعلام کردند.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل در نشست روسای دانشکده‌ها و گروه‌های طب ایرانی، داروسازی سنتی، تاریخ پزشکی و اخلاق پزشکی و روسای ادارات طب سنتی در خصوص محورهای استراتژیک توسعه طب ایرانی و برنامه‌های دفتر در جهت توسعه این طب، سخنرانی کردند.

ایشان با بیان اینکه همه برنامه‌هایی که در دفتر داریم اعم از سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات در راستای توسعه منطقی طب ایرانی در سطح جامعه است، تصریح کردند: هدف غایی این برنامه‌ها ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت است که زمینه‌ساز دسترسی عادلانه و فراگیر مردم به خدمات طب ایرانی خواهد بود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به ضرورت ساماندهی جدّی ابعاد مختلف کاربرد طب ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و نقش آن در توسعه طب ایرانی گفتند: دفتر طب ایرانی و مکمل براساس نقشه جامع علمی، تحقیقاتی کشور با برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر امور مربوط به پژوهش، آموزش و خدمات پزشکی در زمینه طب ایرانی، تلاش دارد تا به ارتقای جایگاه آن به عنوان شیوه‌ای مستند به شواهد علمی و کارآمد در نظام سلامت دست یابد.

ایشان افزودند: در این راستا تدوین «برنامه نقشه ماموریت محوری نقشه جامع توسعه طب ایرانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با چشم انداز 5 ساله» بعنوان نقشه جامع توسعه طب ایرانی مستند به شواهد، جهت واگذاری اجرای بخش‌های مدنظر، به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با همکاری دانشکده‌ها صورت گرفت.

دکتر حسینی یکتا با بیان اینکه دفتر طب ایرانی و مکمل، به‌عنوان متولی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه طب ایرانی در کشور، بر اهمیت بین‌الملل این دانش تأکید دارد؛ اظهار داشتند: این دفتر برنامه‌های مختلفی را برای توسعه بین‌المللی طب ایرانی در دستور کار دارد که در حال پیگیری و انجام است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه برنامه مدون و منظمی برای بازدید از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و بررسی طب ایرانی داریم، تصریح کردند: این بازدیدها به‌منظور بررسی وضعیت طب ایرانی در دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای توسعه این دانش انجام می‌شود.

دکتر حسینی یکتا همچنین در خصوص موضوعاتی همچون جایگاه‌های شغلی متخصصان طب ایرانی در طرح ادغام، ضرورت پژوهش در دانشگاه‌ها،  حمایت‌های مادی و معنوی دفتر از برنامه‌های اعلامی دانشگاه‌ها، مکاتباب و رایزنی‌های گسترده دفتر طب ایرانی و مکمل با سازمان‌ها و ارگان‌ها در راستای اجرای برنامه‌های دفتر سخن گفت.

گفتنی است؛ نشست روسای دانشکده‌ها و گروه‌های طب ایرانی، داروسازی سنتی، تاریخ پزشکی و اخلاق پزشکی و روسای ادارات طب سنتی در تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ در ساختمان حوزه ستادی وزارت بهداشت برگزار شد.

منبع خبر: سایت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی