فهرست

بررسی ماژول ۲ طب سنتی ICD11 در کارگروه فنی سازمان جهانی بهداشت با حضور نمایندگان ایران

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر آرمان زرگران، مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و دکتر سیدعلی مظفرپور، استاد طب ایرانی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل، در نشست فنی بررسی نسخه بتا ماژول ۲ طب سنتی ICD11 که به دعوت سازمان جهانی بهداشت در شهر کندی سریلانکا برگزار شد، حضور یافتند.

در این اجلاس که از ۶ الی ۸ دسامبر ۲۰۲۳، به میزبانی وزارت بهداشت سریلانکا، در شهر کندی این کشور برگزار شد، کدهای تعریف شده برای بیماری‌ها در طب‌های سنتی منطقه هند و ایران مانند آیورودا، سیدها و طب یونانی و ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی و مکمل؛ در این نشست تخصصی، متخصصانی در حوزه‌های طب سنتی، از ایران، هند، سریلانکا، پاکستان، مالزی، آمریکا، نپال، برزیل، آرژانتین، بنگلادش، آفریقای جنوبی و نیز مدیران و کارشناسانی از دفاتر منطقه‌ای و مرکزی سازمان جهانی بهداشت حضور داشتند.

در این راستا، دکتر زرگران، مسئول پروژه طب ایرانی در ICD11 گفتند: پروژه نگارش ماژول ۲ طب سنتی، از سال ۲۰۱۷ کلید خورده و در سال ۲۰۱۹ ایران نیز به این پروژه پیوست. در طول همه گیری کووید ۱۹ جلسات تخصصی این حوزه به صورت برخط  ادامه داشت. نهایتا در سال گذشته در مالزی نسخه آلفا آن مورد بررسی قرار گرفت.

 دکتر زرگران همچنین از نگارش نسخه ملی کدهای طب ایرانی طی این پروژه در سال گذشته خبر دادند و گفتند: طی سال گذشته، با توجه به شباهت بسیار طب یونانی در هند و طب ایرانی توافق شد هر دو طب، ذیل یک ساختار بررسی و کدگذاری شوند و لذا کدهای مورد نظر ما نیز به نسخه طب یونانی اضافه شد. این مهم طی جلسات فشرده آنلاین با کارشناسان سازمان در ژنو و نیز همکاری و بررسی علمی تیم‌های کارشناسی شکل گرفته در ایران و هند انجام شد.

ایشان ادامه دادند: نهایتا با اعمال نظرات تخصصی طب ایرانی، نسخه بتا نهایی و پس از چندین آزمایش برخط و  برون‌خط  توسط تیم‌های کارشناسی کشورهای دخیل در نگارش آن، نتایج بررسی‌ها در اجلاس سریلانکا، پس از گزارش نمایندگان کشورها، مورد بررسی نهایی و نسخه بتا مورد تصویب قرار گرفت. این ماژول شامل حدود ۶۰۰ کد شامل دو گروه کلی بر اساس الگو و بیماری است.

لازم به ذکر است این ماژول دربرگیرنده طب های سنتی حوزه هند، ایران و خاورمیانه خواهد بود.

گفتنی است مراسم راه اندازی اجرای کشوری ماژول ۲ طب سنتی به میزبانی هند در تاریخ ۱۰ ژانویه برگزار خواهد شد.