فهرست

به مناسبت روز گردشگری: گردشگری طب ایرانی؛ فرصت استثنایی برای ارتقاء اقتصاد ایران

دکتر نفیسه حسینی یکتا با اشاره به ظرفیت‌های طب ایرانی در حوزه گردشگری تاکید کردند: تلفیق گردشگری و طب ایرانی می‌تواند یک فرصت استثنایی برای ارتقاء اقتصاد ایران در سطح منطقه و جهان باشد.

به گزارش دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر حسینی یکتا با اشاره به اینکه تلفیق گردشگری و طب ایرانی می‌تواند شرایطی را فراهم کند که از ظرفیت‌های این حوزه‌ بیشتر استفاده کنیم، اظهار داشتند: طب ایرانی یک داشته منحصر به فرد ملی برای کشورمان ایران است که در صورت توسعه منطقی و روشمند می‌توانیم از اثرات توسعه‌ای این مکتب درمانی در حوزه‌های مختلف و اثراتش بر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامت بهره‌ ببریم.

ایشان ادامه دادند: وقتی درباره طب ایرانی صحبت می‌کنیم منظور یک طب کلی‌نگر است که در خصوص موضوعات مختلف حوزه زندگی و سبک زندگی نظرات متعدد و آموزه‌های مختلفی دارد و در گردشگری در شاخه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که با حوزه طب ایرانی گره خورده‌ است؛ به طور مثال وقتی درباره گردشگری خوراک، گردشگری فرهنگی تاریخی، گردشگری سلامت و طبیعت درمانی صحبت می‌کنیم طب ایرانی به ذهن می‌آید و این نشان از گره خوردن طب ایرانی و گردشگری دارد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه گردشگری سلامت یکی از بخش‌های مهم و در حال رشد گردشگری در جهان است، تصریح کردند: در ایران گردشگری سلامت با همه ظرفیت‌های باارزش و غنی از دانش طب ایرانی کاملا مغفول مانده است در حالی‌که تلفیق این دو می‌تواند یک فرصت استثنایی برای ارتقاء اقتصاد ایران در سطح منطقه و جهان باشد.

ایشان افزودند: این مکتب طبی در شئونات مختلف زندگی اثرگذاری داشته و از قدیم‌الایام در نوع زندگی مردم حرف‌هایی برای گفتن داشته و این آموزه‌های متنوع را می‌توانیم با گره زدن به گردشگری مورد توجه قرار دهیم و در صورتیکه طب ایرانی در راستای درست و علمی به صورت روشمند و منطقی گسترش پیدا کند می‌توانیم از ظرفیت آن در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم و این بهره‌مندی را در سطح جامعه به شکل ملموس تری ببینیم .

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، ۱۱ اقلیم در ایران قرار دارد؛ تصریح کردند: وقتی بحث طبیعت‌درمانی و طبیعت‌گردی مطرح می‌شود، اقلیم‌ها و شرایط متنوعی مثل دریاچه نمک، کویر لوت یا طبیعت زیبای شمال را داریم که هرکدام از این‌ها در گردشگری تندرستی و درمانی با رویکرد طب ایرانی، می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دکتر حسینی یکتا توضیح دادند: غذاهای مختلفی از قدیم‌الایام در سفره‌های ما وجود داشته است و چرایی داشتن این تنوع غذایی در نقاط مختلف کشور در طب ایرانی نهفته است.

ایشان اظهار کردند: مواردی که می‌تواند گردشگری را به طب ایرانی گره بزند، محدود به این چند مورد نیست و در شاخه‌های مختلف گردشگری، طب ایرانی می‌تواند در کنار آن قرار بگیرد و واقع بحث گردشگری با طب ایرانی گره خورده است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل در پایان گفتند: بر این باور هستیم که توسعه گردشگری طب ایرانی می‌تواند تاثیر بسیار مشهودی را بر اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور بگذارد. اگر رونق گردشگری را در حوزه‌ای داشته باشیم که مختص کشور ماست و در شاخه‌های مختلف مثل تولید و پروش گیاهان دارویی و بحث‌های بالینی تاثیرات بالایی بگذاریم موفقیت بزرگی در این حوزه نصیب کشورمان می‌شود.

منبع مطلب: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی