فهرست

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل تاکید کرد: لزوم ساماندهی و توسعه فرهنگ زالودرمانی علمی

دکتر مرتضی مجاهدی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، زالو درمانی جزء یکی از مجموعه‌های جراحی پلاستیک و پیوند در بیمارستان‌ها قرا می‌گیرد؛ بر لزوم ساماندهی و توسعه زالودرمانی علمی در کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دومین جلسه کارگروه مزارع مجوزدار زالو به همت سازمان شیلات کشور در تاریخ 1402/6/21 با حضور مدیرکل دفتر نظارت و بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی، مدیرکل دفتر فرآورده‌های سنتی مکمل غذادارو، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان پزشکی و معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و نمایندگان فعال دارای مجوز، در سازمان شیلات ایران برگزار شد.
در این جلسه راهکارهایی در خصوص سامان‌دهی وضعیت پرورش زالوی طبی در کشور و توسعه تولید بهداشتی و همچنین توزیع و صادرات زالوی طبی ارائه شد.
همچنین در این جلسه تولیدکنندگان زالوی طبی دارای مجوز، مشکلات و معضلات پیش روی خود را در توسعه تکثیر و پرورش و فروش زالوهای تولیدی مطرح کردند.
دکتر مرتضی مجاهدی معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل در این نشست، با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، زالو درمانی جزء یکی از مجموعه‌های جراحی پلاستیک و پیوند در بیمارستان‌ها قرا می‌گیرد؛ گفتند: طبق شواهد علمی استفاده از زالو پس از جراحی پیوند، بیش از 80 درصد مانع از شکست پیوند می‌شود که این کمک بسیار مهمی برای بیماران و اقتصاد سلامت کشور خواهد بود اما متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم آگاهی و تمایل متخصصین جراحی پلاستیک، زیبایی، عروق و ... از این ظرفیت  استفاده نمی‌شود و ساز و کار لازم برای استفاده علمی و کامل از زالودرمانی وجود ندارد.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به اینکه در این حیطه با سه مشکل عمده مواجه هستیم تصریح کردند: تولید و تکثیر زالو به صورت رسمی با مجوزهای علمی و بهداشتی، توزیع رسمی و بهداشتی زیر نظر وزارت بهداشت و نظارت بر فرآیند زالودرمانی سه مشکل اساسی در این حوزه است که نیازمند برنامه ریزی و توجه ویژه مسئولان و دست اندرکاران را دارد.

دکتر مجاهدی بر لزوم ساماندهی حوزه‌های تولید، تکثیر، توزیع و توسعه فرهنگ زالودرمانی علمی بین جامعه پزشکان، برای جلوگیری از سواستفاده درمانگران غیرمجاز تاکید و آمادگی دفتر طب ایرانی را جهت حمایت از روش‌های علمی زالودرمانی و آموزش آن به پزشکان اعلام نمود.
ایشان در پایان گفتند: با توجه به عدم دسترسی پزشکان به زالوی دارای مجوز با بسته‌بندی‌های بهداشتی؛ در صورتی که چنین محموله‌هایی در اختیار پزشکان قرار بگیرد، ادارات نظارت بر درمان در دانشگاه‌ها جهت ساماندهی استفاده از زالوی‌های بهداشتی در مطب‌ها و کلینیک‌های بهداشتی و سلامتکده‌های طب ایرانی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
گفتنی است؛ با توجه به لزوم یک تشکل قانونی جهت پیگیری مشکلات سه حوزه تولید، تکثیر و بهره گیری از ظرفیت زالودرمانی؛ کمیته‌ای در زیرمجموعه اتحادیه آبزیان اتاق بازرگانی شکل گرفت و سه نفر از منتخبان تولیدکنندگان به عنوان عضو این کمیته انمتخاب شدند.

منبع مطلب: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی