فهرست

در بیانیه گجرات مطرح شد: سیاست‌گذاری صریح سازمان جهانی بهداشت در تشویق کشورها به استفاده از ظرفیت طب سنتی

دکتر نفیسه حسینی یکتا با اشاره به بیانیه گجرات در نخستین اجلاس جهای طب سنتی، تاکید کرد: تحقق پوشش همگانی سلامت، بدون در نظر گرفتن ظرفیت طب سنتی در دنیا عملی نخواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به برگزاری نخستین اجلاس جهانی طب سنتی به میزبانی سازمان جهانی بهداشت که در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اوت امسال با همراهی دولت هند در شهر گاندینگار ایالت گجرات هند برگزار شد؛ خروجی این اجلاس بزرگ و به‌ویژه بیانیه صادر شده تحت عنوان بیانیه گجرات را جهت‌گیری و سیاست‌گذاری صریح سازمان جهانی بهداشت در به کارگری ظرفیت طب‌های سنتی در نظام سلامت کشورهای عضو دانستند.

ایشان با اشاره به اینکه پیشتر هم نگاه این سازمان، تشویق کشورها به استفاده از این ظرفیت بود، تصریح کرد: نتیجه این نگاه را در راه اندازی واحد طب سنتی مکمل و تلفیقی در سازمان جهانی بهداشت و انتشار استراتژی طب سنتی آن می‌توان دید.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل حرکت آغاز شده از سال گذشته در راه اندازی نخستین مرکز جهانی طب سنتی این سازمان و نهایتا خروجی اجلاس گجرات را نقطه عطف و نشانگر عزم جدی این سازمان برای پررنگ نمودن نقش طب سنتی در نظام سلامت کشورها برشمرد.

دکتر نفیسه حسینی یکتا با اشاره به سخنرانی دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیرکل این سازمان در افتتاحیه این نشست، خاطر نشان کردند: با رویکرد جدید و بسیار جدی این سازمان به موضوع طب سنتی، تحقق پوشش همگانی سلامت، بدون در نظر گرفتن ظرفیت طب سنتی در دنیا عملی نخواهد بود.

ایشان همچنین به نقش پررنگ دولت هند به‌عنوان متحد جدی سازمان جهانی بهداشت در این سیاست گذاری جدید اشاره کردند و سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری این کشور را در راه اندازی نخستین مرکز جهانی طب سنتی در گجرات هند؛ خیز بلند این کشور برای ایفای نقش کلیدی در این مسیر برشمردند.

دکتر حسینی یکتا موقعیت کشور ایران در استفاده از این فرصت به عنوان یکی از صاحبان طب سنتی در دنیا (طب ایرانی) را بسیار حائز اهمیت برشمردند و بر استفاده از کلیه ظرفیت‌های کشور در استفاده از خروجی‌های آتی این سیاست‌گذاری جهانی تاکید نمودند.

دکتر حسینی یکتا در پایان به حضور پر رنگ کشورمان با حضور فعال دو نماینده در این اجلاس و رایزنی‌های خوب انجام شده در این راستا و نیز ارائه محتوی تهیه شده در خصوص طب ایرانی در نمایشگاه دیجیتال سازمان جهانی بهداشت در حاشیه آن اشاره کردند.

 لازم به ذکر است بیانیه گجرات در ۳۴ بند بر اقدامات طب سنتی در ۸ حیطه زیر تاکید می‌کند:

1. سلامت و تندرستی مردم و زمین

2. حکمرانی جهانی سلامت در طب سنتی، مکمل و تلفیقی

3. پژوهش و شواهد

4. پوشش جهانی سلامت، مراقبت‌های اولیه سلامت و نظام‌های سلامت

5. داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات

6. لبه‌های سلامت دیجیتال شامل هوش مصنوعی

7. تنوع زیستی پایدار

8. حقوق بشر، عدالت و اخلاق

گفتنی است؛ این نشست در محل اجلاس وزاری بهداشت کشورهای عضو گروه ۲۰ به صورت همزمان برگزار شد.

منبع مطلب: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی