فهرست

برگزاری گردهمایی روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های طب ایرانی و داروسازی سنتی

نشست بررسی وضعیت طب ایرانی و مکمل و راهکارهای ارتقای وضعیت کمّی و کیفی فعالیت‌های حوزه طب ایرانی و مکمل با حضور مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل و معاونان دفتر و روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های طب ایرانی و داروسازی سنتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ هشتم آذرماه 1401 نشست بررسی وضعیت طب ایرانی و مکمل و راهکارهای ارتقای وضعیت کمّی و کیفی فعالیت‌های حوزه طب ایرانی و مکمل با حضور مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل و معاونین دفتر و روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های طب ایرانی و داروسازی سنتی در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل در این نشست؛ رویکرد دولت سیزدهم را نسبت به طب ایرانی بسیار مثبت توصیف کردند و با اشاره به بازدیدهای هفتگی مسئولین دفتر از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و برگزاری جلسات مختلف با روسای دانشگاه‌ها و مدیران گروه‌ها و شناسایی خلاءها و کمبودهای موجود، از مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها خواست تا با شناسایی مشکلات و ضعف‌ها و ارائه نقطه نظرات خود در راستای ایجاد فضای بهتر برای طب ایرانی تلاش کنند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل پس از این مقدمه به تشریح وضعیت طب ایرانی در حوزه آموزش، پژوهش، درمان، سلامت و بین‌الملل پرداخت و اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی دفتر را تشریح کردند.

ایشان با اشاره به اهمیت توسعه طب ایرانی در نظام بین‌الملل از دانشکده‌ها خواست تا از این ظرفیت غافل نشوند، همچنین با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری طب ایرانی و ارتباط آن با حوزه درمان و بین الملل؛ طب ایرانی را دارای ظرفیت بالقوه و منحصر به فردی در این حوزه دانست و بر شناسایی سلامتکده‌های گردشگری که قابلیت معرفی و جذب توریست دارند؛ به عنوان یک ظرفیت ویژه در این حوزه تاکید کردند.

دکتر حسینی یکتا با بیان اینکه موضوع گردشگری طب ایرانی از ابتدای  سال جاری در دستور کار دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت قرار گرفته است؛ گفتند: طب ایرانی نه تنها با حوزه گردشگری سلامت ارتباط دارد، بلکه در زمینه گردشگری‌های دیگر مانند گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری خوراک و گردشگری طبیعت درمانی، گردشگری تندرستی حرف برای گفتن دارد. بر این اساس، یک رویداد استارت آپی را در اردیبهشت ماه  1402 در تعامل با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی در ادامه با برشمردن حیطه «آموزش»، به‌عنوان قلب تپنده دانشکده‌ها و گروه‌های طب ایرانی؛ بر تقویت این حوزه به عنوان اصلی‌ترین ابزار تربیت نیروی انسانی تاکید کردند.

دکتر حسینی یکتا با اشاره به محدودیت‌های موجود در جذب اعضای هیات علمی بر برقراری ارتباط قوی میان دانشگاه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تاکید کردند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل در پایان با تشکر از فعالیت‌های پژوهشگران حوزه طب و داروسازی سنتی و کسب رتبه چهارم جهانی، به موفقیت جدید پژوهشگران این عرصه و قرار گرفتن نام سه دانشمند طب ایرانی، دکتر روجا رحیمی، دکتر رودابه بهرام سلطانی و دکتر محمدحسن فرزایی؛ به‌عنوان سه عضو هیات علمی دانشکده‌های طب ایرانی، در لیست پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر جهان اشاره کردند و آن را برگ زرین دیگری از افتخارات پژوهشگران عرصه طب ایرانی و داروسازی سنتی دانست.

همچنین در این نشست، دکتر مرتضی مجاهدی، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل گزارشی از وضعیت برنامه عملیاتی نقشه ماموریت محوری دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه طب ایرانی با چشم‌انداز پنج‌ساله و همچنین گزارشی از وضعیت دفاتر و ادارات طب ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه دادند.

در ادامه دکتر رضایی‌زاده معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل نیز به بررسی وضعیت خدمات بالینی، نحوه همکاری با معاونت بهداشت و اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانی جمعیت پرداختند.