فهرست

در گفتگو با مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل مطرح شد: توصیه‌های کمک درمانی طب ایرانی در آنفلوانزا

دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفتگو با شبکه سلامت در خصوص درمان آنفلوانزا در طب ایرانی اظهار کردند:‌ وقتی صحبت از ظرفیت طب ایرانی در درمان بیماری‌ها می‌شود، در حقیقت استفاده از این ظرفیت را در کنار طب رایج داریم تا بهترین خدمات را به بیمار ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفتگو با شبکه سلامت در خصوص درمان آنفلوانزا در طب ایرانی اظهار کردند:‌ وقتی صحبت از ظرفیت طب ایرانی در درمان بیماری‌ها می‌شود، در حقیقت استفاده از این ظرفیت را در کنار طب رایج داریم تا بهترین خدمات را به بیمار ارائه دهیم.

ایشان افزودند: با توجه به اینکه بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و مسأله اصلی در درمان، کنترل علائم بیماری است؛ استفاده از آموزه‌های طب ایرانی، برای کنترل علائم آنفلوانزا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در بیماران مبتلا به آنفلوانزا در مواردی که فقط نیاز به درمان علامتی است، برای هر علامت، برحسب شرایط بیمار، مواردی پیشنهاد می‌شود که با توجه به دسترسی، می‌توانند یکی از این موارد را انتخاب کرده و استفاده کنند.

دکتر حسینی یکتا با بیان اینکه درمان علامتی اگر با تأمل و دقت انجام شود در  خیلی مواقع نیاز به درمان دیگری ندارد؛ تاکید کردند: اگر سرفه‌ها شدید و طولانی مدت و همراه با تب طولانی مدت که بیشتر از سه روز طول بکشد و بی‌حالی و ضعف شدید باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود. اما در اغلب مواقع با درمان‌های علامتی می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم. از جمله می‌توان به سرفه‌های خشک اشاره کرد که جزو عوارض بیماری آنفلوانزا نیز هست و ممکن است ادامه پیدا کند.

ایشان ادامه دادند: برای کاهش سرفه‌های خشک، بیشتر گیاهان دارویی لعابدار مانند به دانه، ختمی و پنیرک پیشنهاد می‌شود. یکی از دسترس‌ترین دانه‌های لعابدار به دانه است که در صورت وجود سرفه خشک بهتر است یک قاشق مرباخوری به دانه در یک لیوان آب جوش، خیسانده شود و هر نیم ساعت دو قاشق غذاخوری از لعاب آن قورت داده شود. دمنوش برخی گل‌ها مانند گل بنفشه یا گل پنیرک یا ختمی هم برای سرفه خشک مناسب است. برای تهیه این دمنوش‌ها یک قاشق غذاخوری از یکی از آنها را در نصف لیوان آب جوش به‌مدت 10 دقیقه، دم کرده و هر سه چهار ساعت یکبار مقداری از این دمنوش را بنوشند.

دکتر حسینی یکتا افزودند: در صورتی که بیمار دچار سرفه خلط‌دار با تب یا بدون تب است؛ می‌تواند نشانه عفونت باکتریال باشد و نیازمند بررسی عوامل عفونی توسط پزشک است. با این حال برخی گیاهان دارویی را می‌توان به عنوان داروی کمکی برای کم کردن و تخلیه بهتر ترشحات تنفسی استفاده کرد. با توجه به اثرات این گیاهان دارویی در چند روز اول مصرف دارو، احتمال افزایش مختصر ترشحات هم وجود دارد. به عنوان مثال مصرف جوشانده عناب و دارچین هر 8 ساعت مناسب است. برای تهیه این جوشانده در هر نوبت 5 عدد عناب متوسط را نیمکوب کرده و با دو تا سه سانتی‌متر چوب دارچین و 1.5 لیوان آب بجوشانند تا به حجم یک لیوان برسد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت خاطرنشان کردند:‌ اگر کسی سابقه فشار خون بالا نداشته باشد، می‌تواند به جای دارچین، از یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین بیان استفاده کند. برای تهیه جوشانده عناب و شیرین‌بیان 5 عدد عناب را نیمکوب کرده و با یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین‌بیان و 1.5 لیوان آب بجوشانند تا به حجم یک لیوان برسد. می‌توانند در طول روز جوشانده را داخل فلاسک گرم نگه دارند و هر 8 تا 12 ساعت نصف لیوان از این جوشانده میل کنند. همچنین برای درمان علامتی بدن درد استفاده از دمنوش چوب دارچین با عسل یا شکر هر 6 تا 8 ساعت یک استکان کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش 8 تا 10 سانتی‌متر چوب دارچین را در دو لیوان آب جوش به مدت یک تا دو ساعت دم کنند یا با یک و نیم لیوان آب به قدری بجوشانند تا یک لیوان باقی بماند.

دکتر حسینی یکتا درباره درمان تب در مبتلایان آنفلوانزا گفتند:‌ تب بیشتر از سه روز، نیاز به بررسی از نظر عفونت‌های ثانویه دارد، اما در روزهای اول شروع علائم، برای درمان علامتی تب می‌توان از آب سیب (روزانه یک تا دو لیوان)، ماءالشعیر طبی ساده یا با عناب (هر 8 ساعت یک لیوان) استفاده کرد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه دادند:‌ برای تهیه ماءالشعیر طبی یک پیمانه جوی پوست‌کنده (غیر پرک) را با 14 برابر آب با حرارت ملایم بجوشانند تا جوها شکفته شود. پس از ته‌نشین شدن، مایع رقیق روی جو (همان ماءالشعیر طبی) را آرام جدا کرده  و میل کنند.

دکتر حسینی‌یکتا در پایان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های طب ایرانی در نظام سلامت گفتند:  در حال حاضر بیشتر در حد توصیه‌های بهداشتی، خود مراقبتی و پیشگیرانه از توصیه‌های طب ایرانی استفاده می‌شود؛ البته در مراجعات سرپایی به پزشکان متخصص طب ایرانی در درمانگاه‌ها و سلامتکده‌های طب سنتی هم مردم از ظرفیت‌های درمانی موجود در این مکتب طبی بهره می‌برند.