فهرست

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی: اهتمام جدی وزارت بهداشت برای نهادینه کردن طب ایرانی

پیگیری برای حل چالش‌های جدی حوزه درمان در طرح تحول سلامت، به معنای بی‌توجهی به حوزه طب ایرانی نبوده است.

دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت، با اعلام این مطب گفتند: طرح تحول سلامت با سه محور و هدف عمده از جمله اصلاح زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌ها، کاهش پرداختی از جیب مردم در قبال هزینه‌های سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات تخصصی بهداشتی‌درمانی، به خصوص در مناطق محروم، آغاز شد و خوشبختانه تا کنون به خوبی در راستای این اهداف گام برداشته است.

ایشان افزودند: در حاشیه این طرح، توجه و اهتمام به توسعه طب ایرانی نیز وجود داشت و علی‌رغم وجود بحران مالی، مجوز 20 سلامتکده با نقشه تیپ و معماری ایرانی- اسلامی در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور ارائه شد که در 10 دانشگاه در حال اجرایی شدن است و در 10 دانشگاه دیگر به دلیل نبود مهندسی، با تاخیر همراه شده است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، ورود خدمات طب ایرانی به شبکه بهداشت و درمان کشور را از دیگر اقدامات مهم انجام شده در حوزه طب ایرانی دانستند و گفتند: خدمات طب ایرانی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی- درمانی 9 دانشگاه علوم پزشکی کشور، به صورت آزمایشی وارد شد که شروع خوبی برای ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت خواهد بود.

وی با تاکید بر اهتمام جدی وزارت بهداشت برای نهادینه کردن طب ایرانی، به ایجاد حداقل 400 پست سازمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت عناوین طب ایرانی و فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل اشاره کرد و گفت: ایجاد سه ساختار جدید مدیریت/ اداره طب ایرانی و مکمل ذیل معاونت درمان، کارشناس مسئول و کارشناس ذیل معاونت بهداشت و ادارات نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل، ذیل معاونت غذا و دارو، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

دکتر خدادوست از پیشنهاد و پیگیری برای تصویب 2 حکم در برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه طب ایرانی یاد کرد و از اضافه شدن 2 واحد اجباری «آشنایی با اصول و مبانی طب ایرانی» در برنامه آموزشی پزشکان و داروسازان خبر داد.

وی افزود: با این اقدام، پزشکان و داروسازان، با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های طب ایرانی آشنا می‌شوند و افزودن 1 تا 2 واحد درسی برای دیگر رشته‌های گروه علوم پزشکی از جمله پرستاری، مامایی، تغذیه و علوم توانبخشی نیز در دستور کار شورای عالی برنامه‌ریزی قرار دارد.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به تدوین تعرفه خدمات طب ایرانی و چینی و ثبت در کتاب ارزش نسبی خدمات، گفتند: بحث بیمه متفاوت بوده و از مطالبات ماست و باید سازمان‌های بیمه‌گر پای کار بیایند تا بزرگترین خدمت به توسعه طب ایرانی انجام شود.