یک متخصص طب ایرانی با اشاره به عواقب ناگوار جنبشهای ضد واکسن که در سابقه تاریخی ایران و جهان موجود است و تاکید بر پیشگامی ایران در واکسیناسیون پیش از کشف جهانی آن، حمایت خود را از پویش «طب سنتی مخالف واکسیناسیون نیست»، اعلام کردند.
به گزارش روابطعمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، دکتر «مرضیه بیگم سیاهپوش»، متخصص طب ایرانی با بیان اینکه واکسیناسیون علیه آبله در ایران بهصورت ایلیاتی و پیش از کشف واکسن این بیماری توسط ادوارد جنر انجام میشد، گفتند: در قبیله سنگسری، پیرزنان ترشحات آبله را در پارچهای تمیز نگه داشته، خشک میکردند و میساییدند و سپس با سوزن به پوست بچهها میزدند و دلاکان و سلمانیها هم این کار را انجام میدادند.
ایشان افزودند: در سیستان و بلوچستان نیز وقتی بچهها دچار زخم میشدند، آنها را با آبله گاوی مواجه میکردند و به این کار، پوتوگاو میگفتند که این موضوع را شلیمر نیز در کتاب خود آورده است.
این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه آبلهکوبی رسمی، 16 سال پس از کشف ادوارد جنر به ایران آمد، ادامه دادند: برای این موضوع قانونی وجود نداشت تا اینکه امیرکبیر روی کار آمد و قانون آبلهکوبی توسط او بنا نهاده شد.
ایشان افزودند: امیرکبیر سیاستی فراگیر در تمام مناطق کشور در نظر گرفت و بر اجرای آن پافشاری کرد، اما با شهادت او این امر ناتمام ماند و بعدها با شکلگیری کمیسیون حفظالصحه، بار دیگر از سر گرفته شد.
گسترش امروزه جنبشهای ضد واکسن مدیون فضای مجازی است.
دکتر سیاهپوش با اشاره به سوابقی از جنبشهای ضد واکسن در ایران و جهان، گفتند: بزرگنمایی عوارض واکسن و بیاثربودن آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری، وجود عناصر سمی در واکسن و مشکلات بهداشتی پس از تزریق آن، از جمله مواردی است که این جنبشها با تحریف علم و تغییر فرضیهها، به جذب مخاطبان میپردازند.
ایشان اصرار بر حق عدم واکسیناسیون، سود فراوان و سانسور نظرات مخالف، و حمله به منتقدان را از دیگر روشهای جلب مخاطب توسط این جنبشها برشمرد و افزودند: نقل داستانهایی از افراد معروف از کودکانی که دچار عارضه شدهاند، ایجاد تردید در مردم با طرح بحث رباتها و ترولهای مرتبط با واکسن و بحث سودآوری فراوان برای شرکتهای سازنده، در بسیاری از مواقع برای اهداف این جنبشها موثر بودهاند.
این متخصص طب ایرانی گسترش امروزه جنبشهای ضد واکسن را مدیون فضای مجازی دانستند و با اشاره به عواقب اقدامات این جنبشها در دورههای گذشته که شیوع گسترده آن بیماری را بهدنبال داشته است، تاکید کردند: نباید عدهای در کشور با سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم و تبلیغ داروهای بینام و نشانی با نام واکسن طبیعی، ابهامات غیر علمی در خصوص واکسیناسیون ایجاد کرده و سلامت جامعه را به خطر بیندازند.
منبع مطلب: انجمن علمی طب سنتی ایران