فهرست

تدابیر طب سنتی ایرانی برای پیشگیری از بی حالی در بهار

فصل بهار علی رغم نشاط و سرزندگی ذاتی‌اش، برای بسیاری از ما با بی حالی و خواب آلودگی همراه است. افراد می‌توانند از طریق طب ایرانی بدن خود را پاکسازی کرده و با خروج مواد زائد و سموم از بدن بهار و تابستان با نشاطی را سپری کنند.

بدن انسان در هوای سرد زمستانی انرژی بیشتری دارد و برای تامین حرارت بدن و مقابله با سرما به مصرف غذای بیشتر نیز نیاز دارد،‌ این فرآیند منجر به افزایش میزان مواد زائد و غیر ضروری در بدن افراد می‌شود.

کاهش تعریق در فصل زمستان باعث انباشته شدن مواد زائد در بدن می‌شود و به مرور با گرم شدن طبیعت و آغاز فصل بهار این فضولات منجمد شده در حفره‌های بدنی روان و وارد جریان خون می‌شوند.

اگر پاکسازی هدفمند با کمک شیوه‌های طبیعی طب ایرانی انجام شود با خروج مواد زائد و سموم از بدن می‌توان بهار و تابستان کم دردسر، بدون بیماری و با نشاطی را سپری کرد.

باید از پرخوری و برهم خوری مخصوصا در فصل بهار اجتناب کرد، برخی افراد به هیچ یک از شیوه‌های پاکسازی اخلاط و سموم بدن مانند قی کردن، حجامت کردن، یا مصرف داروهای مسهل عادت ندارند و انجام این نوع پاکسازی‌ها برایشان بسیار دشوار است، برای این گروه نیز راه حلی ساده وجود دارد. این گروه باید دقت نمایند که در فصل بهار مقدار غذای خود را نسبت به فصل‌های دیگر کاهش دهند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدنشان انباشته شود، پر خوری و رعایت نکردن رژیم غذایی موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده به این ترتیب زمینه ابتلا به انواع بیماری فراهم می‌شود.

در فصل بهار باید مصرف غذاهای مولد خون از جمله انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز را به حدقل رساند. بهترین رژیم غذایی در فصل بهار به ویژه برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی آن‌ها خوردن سوپ جو، ماالعشیر طبی و چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است.

در طب ایرانی توصیه شده در این فصل به کودکان کمتر گوشت قرمز بدهند و بیشتر آن‌ها را به خوردن گوشت جوجه خروس که لطیف و زود هضم است و فضولات کمتری در بدن باقی می گذارد تشویق کنند.

فرونشاندن حرارت بدن در فصل بهار مهم است، افزودن ترشی‌هایی نظیر رب انار، تمیرهندی به رژیم غذایی در فرونشاندن حرارت بدن مفید است.

در بهار باید از مصرف زیاد مواد گرم، تلخ، تند، شور و تیز مانند تنقلات، و ادویه تند مانند فلفل، دارچین، زنجبیل به مقدار زیاد بپرهیز کرد.

در فصل بهار باید از مصرف زیاد نوشیدنی‌های گرمی بخش و بسیار رطوبت‌آمیز پرهیز شود، خلط دم در این فصل به هیجان در می‌آید و مصرف نوشیدنی‌های گرمی بخش و رطوبت‌آمیز باعث بالا رفتن حرارت و هیجان خون شده و زمینه ساز برخی بیماری‌ها خواهند بود.

بهترین نوشیدنی‌ها در فصل بهار برای افراد گرم مزاج جهت فرونشاندن حرارت بدنشان شربت سکنجبین، شربت زرشک، رب انار، شربت نارنج، شربت لیمو، شربت عناب، عرق کاسنی، شاهتره،‌ و عرق خرفه است.

پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک به ویژه از جنس کتان مناسب است، پوشیدن این نوع پارچه به لحاظ مزاج و طبع، سازگاری زیادی با فصل بهار دارد و از گرم شدن زیاد بدن به ویژه در خواب جلوگیری می‌کند.

درفصل بهار با توجه به افزایش حرارت، باید از حمام بسیار گرم و استفاده طولانی از آب‌های معدنی گرم اجتناب کرد.

مصرف سبزیجات مخصوص فصل بهار تاثیر زیادی در پاکسازی خون دارد، مصرف سبزی‌ها و گیاهان دارویی که در فصل بهار می‌رویند، تاثیر بسیار زیادی در پاکسازی خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های این فصل، دارد.

فعالیت بدنی مناسب و کافی در فصل بهار می‌تواند احساس رخوت، کسالت و خواب آلودگی را از ما دور کند، توصیه می‌شود ورزش و پیاده‌روی را در این فصل در برنامه روزمره خود داشته باشیم و بهترین زمان ورزش و پیاده‌روی در فصل بهار ساعات اولیه و اواخر روز است.

منبع مطلب: انجمن علمی طب سنتی ایران