فهرست

حجت الاسلام و المسلمين عبدالهادی مسعودی خمینی (رئيس انجمن علمی حديث حوزه علميه قم): "الان طب اسلامی نداريم."

پنجشنبه 27 مهر ماه نشست علمی « روایات طبی؛ تبار و اعتبار» به همت "انجمن حدیث حوزه" در قم برگزار شد:

متن مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام و المسلمين عبدالهادی مسعودی خمینی (رئيس انجمن علمی حديث حوزه علميه قم) درباره موضوعات مطرح شده در اين نشست به شرح زیر می‌باشد: 

امروزه ما یک سلسله مسائلی را داريم به دين نسبت می‌دهيم، از آنجایی که اِسناد به دین باید با اطمینان همراه باشد، به این دلیل روایات طبی را باید تبارشناسی کنیم و منابع و رجال و اسناد آنها را بررسی کنیم. این نزاع، گرچه در قدیم هم بوده، ولی الان به‌صورتی شدت گرفته که ما بايد موضع خود را درباره روايات طبی مشخص کنیم.

ما سه تا موضع داريم:

  • یکی اينكه هر چیزی كه در هر کتابی به اسم روایت نامیده باشند، مبنای عمل قرار بدهیم.
  • يك رویکرد تفریطی داریم كه بگوييم اصلا روایات برای امروز نیست و فقط طب مدرن و اروپایی باشد.
  • رویکرد اعتدالی اين است كه روایات را از نظر سندی و متنی تبارشناسی و اعتبارسنجی كنيم و آن چیزی را که ما به یک درصدی از اطمینان رسیدیم، به صورت آزمایش‌های بالینی و آزمایشگاه‌های شیمی و پزشکی به يك درجه صحت نسبی برسیم و مبنای عمل قرار دهيم.

درس خارج فقه طب، بايد به شکل درس خارج‌های موضوعی و مسائل مستحدثه پيش برود. ولی علاوه بر درس خارج، نیازمند یک همکاری بین دانشگاه‌های ما و حوزه هستيم، به اين شكل كه ما روایات را از جنبه تبارشناسی و اعتبارسنجی بررسی کنیم و آنها این روایاتی را که ما بررسی و معنایابی کردیم و با یک روش فقه الحدیثی درست، به نتيجه رسیدیم، در آزمایشگاه‌های خودشان یا در بالین بیماران آزمایش کنند و براساس روش‌ها و شیوه‌های علمی، از آنها نتیجه بگیرند.

الان نمی‌توانيم بگوييم طب اسلامی داریم، ولی اینکه به شکل مطلق امکان وجود آن را نفی کنیم صحیح نیست، چون طب يك نظام کلان و یک سیستم بزرگ است و نیازمند بسیاری از تشخیص‌ها و نگرش‌ها به انسان و بیماری‌ها و روابط درونی انسان است که آنها را ما هنوز استخراج نکردیم، بود یا نبود طب اسلامی منوط به اين بررسی‌هاست، ولی الان طب اسلامی نداريم.

منبع خبر: انجمن علمی طب ایرانی