فهرست

سوءاستفاده از دين به نام طب‌اسلامی

دکتر آرمان زرگران عضو کميته پژوهش دفتر طب ايرانی وزارت بهداشت، بیان کرد: امروزه در جوامع موضوعی که بسيار در مورد آن بحث می شود، استفاده از دين يا عنوان دين در حوزه سلامت است و افرادی که تخصصی در حوزه پزشکی نداشته و به نام پيامبر خدا (ص) و ديگر معصومين مطالبی را بيان کرده و هم‌چنين از اعتقادات مردم نيز سوءاستفاده می‌کنند.

دکتر زرگران در عين‌حال گفتند: متخصصان در دين‌شناسی بهتر می‌توانند در اين خصوص بحث کنند اما آنچه که از منظر تاريخ پزشکی گوياست، شخص پيامبر(ص) خود نيز به طبيب مراجعه می‌کردند و اين نشان دهنده آن است که هر کاری را بايد به متخصص خودش سپرد، لذا رسالت دين اين چنين نبوده در صورتی که پيامبر بزرگوار در صورت ابتلا به بيماری خود نيز به پزشک مراجعه می‌کردند.

ایشان تاکيد کردند: نبايد از نام پيامبر خدا(ص) برای ورود به بحث درمان سوءاستفاده کرد، سيره شخص رسول اکرم (ص) نشان‌دهنده اين است که در موضوع درمان بيماری‌ها بايد به فرد متخصص مراجعه کرد.

مدير معاونت بين‌الملل دانشکده طب ايرانی خاطرنشان کردند: طب سنتی به عنوان يک شاکله درمانی که در طول قرن‌ها و سال‌های متمادی توسط پزشکان شکل گرفت و ما به‌عنوان «طب ايرانی» می‌شناسيم، علم و دانش بزرگی است که برای شکوفايی آن نيازمند متخصص مربوطه دارد و چه کسی بهتر از پزشکی که دانش امروزی دارد و به دانش سنتی نيز مسلط می‌شود و با استفاده از هر دو دانش (طب رايج و سنتی) بهترين تصميم درمانی را برای بيمار بگيرد.

دکتر زرگران در ادامه گفتند: افرادی که با نام طب سنتی در حوزه درمان بدون تخصصی ورود پيدا می‌کنند، هم قانون و هم سيره پيامبر خدا را زير پا گذاشته‌اند. ما در حوزه پژوهش به متخصصان دين‌‌شناس و حديث‌شناس نياز داريم تا راهکارهايی که از دل احاديث بيرون آمده است را به کار گيريم و بهترين نوع درمان را برای بيمار انتخاب کنيم.

به گفته ایشان، بحث مهم ديگر، نظارت ساختارهای نظارتی است و اين مسئولين بايد جلوی شيادان و سوء‌استفاده‌گران از نام دين و پيامبر اکرم (ص) را در حوزه سلامت بگيرند، تا خدشه‌ای به اعتقادات مردم کشور وارد نشود.

منبع مطلب: انجمن غلمی طب ایرانی