فهرست

کنگره جهانی طب سنتی و معنویت در هند

سی‌ودومین کنگره جهانی درمان‌های نوین پزشکی به همراه معنویت و روش‌های طب سنتی در مرکز فرهنگی و علوم روسیه در بمبئی هند با حضور سرکنسول روسیه و وابسته فرهنگی ایران و نیز نخبگان، استادان و پژوهشگران برگزار شد.

این کنگره توسط «جامعه آل ایندیا شاه بهرام باغ» که یک مرکز تحقیقات علوم و آموزشی است سازماندهی و به مدت سه روز برگزار شد.

در ادامه برگزاری این كنگره دمن‌شو، سرپرست سرکنسولگری روسیه در بمبئی هند با بیان سخنانی اظهار كرد: طب سنتی مجموعه‌ای از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه قابل شرح باشد یا نباشد که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهدی زارع‌بی‌عیب، وابسته فرهنگی ایران در بمبئی نیز گفتند: طب سنتی در بسیاری نقاط جهان وجود دارد که از جمله مشهورترین انواع آن می‌توان به طب سنتی چین، گیاه‌ درمانی و آیورودا (به کار برده شده در طب سنتی هندی) اشاره کردند.

زارع‌بی‌عیب افزود: امروزه با گذشت بیش از سه قرن از رشد روزافزون طب جدید، امروزه بسیاری از آگاهان و خبرگان فریادشان از عوارض ناشی از آن بلند شده است. طرفداران مدرنیته، پزشکی مدرن را از مهم‌ترین دستاوردهای آن می‌دانند. آنها معمولاً با مطرح‌کردن چند مصداق جزیی در موفقیت پزشکی مدرن در تشخیص و رفع برخی بیماری‌ها، به طب سنتی و بلکه هر طب مخالف با اصول پزشکی مدرن می‌تازند.

ایشان ادامه دادند: بسیاری از طرفداران طب جدید، از ضایعات و معضلات آن اطلاع ندارند و یا به دلایلی به رغم اطلاع داشتن از مشکلات آن، باز هم آن را تبلیغ می‌کنند. امروزه بر آگاهان و خردورزان جامعه جهانی روشن شده است که طب جدید در بیشتر موارد به پیدایش عوارض و نتایج ناگواری در مورد سلامت انسان منجر شده است. بسیاری از آنها هیچگونه اطلاع دقیقی از طب سنتی ندارند یا اینکه غالباً از نقص‌های آن آگاهند.