فهرست

مردم درباره سلامتشان حساس باشند

 

مردم درباره سلامتشان حساس باشند (از نام طب سنتی سوءاستفاده میشود)

طی مصاحبه‌ای کوتاه با دکتر معینی متخصص طب سنتی و مدیر دفتر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از او درباره سوءاستفاده از نام طب ایرانی پرسیدیم:

لطفا کمی درباره سوءاستفاده از طب سنتی در چند سال اخیر توضیح دهید

در این مورد که طب ایرانی درصورتی که به‌درستی و توسط افراد با تجربه به‌کار گرفته شود می‌تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد، شکی نیست و خود ما به‌دلیل اعتقاد به همین موضوع وارد این رشته شده‌ایم اما حرف اصلی این است که وقتی هر کسی به خود اجازه کار در این حوزه را می‌دهد و با دو سه جلسه کلاس و پای منبر نشستن شروع به نسخه‌پیچی برای مردم می‌کند و مردم هم از حقوق خود بی‌اطلاع هستند باید در انتظار عواقب ناخوشایندی بود.

بارها در درمانگاه دانشکده از بیمارانمان در مورد مراجعه به افراد و مراکزی به نام طب سنتی یا طب اسلامی شنیده‌ایم که منجر به ایجاد عوارضی شده است. وقتی از آنها درباره تخصص و مجوز آن مراکز و افراد سوال می‌کنیم هیچ اطلاع درستی ندارند و بعد هم می‌گویند که هیچ‌گونه پیگیری نکرده‌اند، که این مساله بسیار عجیب است! چطور می‌توان سلامتی را که مهمترین داشته آدمی است به همین راحتی به حراج گذاشت و به هر کسی اجازه دخل و تصرف در آن داد. همین دو ماه پیش بود که یکی از بیمارانم از تقریبا نیمه فلج شدن یک پایش به دنبال انجام زالودرمانی گفت، زیرا فردی بسیار کم خون بود و اصولا نباید زالودرمانی می‌شد، چند وقت قبل‌تر هم یکی از مراجعین از بی‌حال شدن پسرش در حین حجامت و مشکلاتی که پس از آن برایش پیش آمده بود می‌گفت (چون ایشان بسیار سرد مزاج بود و اصولا نباید حجامت می‌شد) و از همکار دیگری درباره مشکل نخاعی یک بیمار با مراجعه به فردی که خود را شکسته‌بند معرفی کرده بود و ماساژهای بسیار سنگینی انجام داده بود شنیدم! و جالب این که هیچ‌کدام از چند و چون تخصص و مجوز این افراد برای دخالت در درمان اطلاع نداشتند!!

باید گفت متاسفانه سوء‌استفاه در این زمینه بسیار گسترده شده و چه بسیارند افرادی که بدون هچ تخصص، مدرک و تجربه‌ای، به بهانه ویزیت رایگان نسخه‌های چند صد هزارتومانی برای مردم می‌پیچند و فرد را با یک گونی دارو که اصلا مشخص نیست از چه مواد و با چه شرایطی تولید شده راهی می‌کنند و اگر هم در مورد تاثیرگذاری آنها سوال شود می‌گویند حداقل مثل داروهای شیمیایی ضرر ندارد!!!

این افراد در عطاری، منزل شخصی و یا حتی در مراکزی تحت عنوان مطب و غیره فعالیت می‌کنند و برخی از آنها به‌نحوی عمل می‌کنند که به‌عنوان پزشک شناخته شوند. برخی دیگر هم با ایجاد دید منفی نسبت به پزشکان و طب رایج سعی در افزایش مشتریان خود دارند.

در این زمینه چه توصیهای به مردم دارید؟

مردم باید بیشتر در مورد مسایل مربوط به سلامتشان حساس باشند و فریب این تبلیغات را نخورند. شخصا شاهد تبلیغات عجیب و غریب زیادی در این حوزه بوده‌ام. از جوانی 19- 20 ساله که با چند جلسه شرکت در دوره‌های آموزشی برای خودش سی‌دی‌های تبلیغاتی به نام حکیم ...  زده بود تا فردی شاغل در کارهای ساختمانی که بعد از چند دوره کار ماساژ خود را استاد دانشگاه و متخصص طب سنتی معرفی می‌کرد و برای مردم نسخه می‌پیچید. و متاسفانه برخی قشرها که باید به امور تخصصی خودشان بپردازند، بدون هیچ تخصصی در حوزه سلامت و بر اساس برخی روایات که هنوز صحت آنها مورد تایید بسیاری صاحب نظران نیست، اقدام به دخالت در امر درمان می‌کنند. این در حالی است که طبق قانون هرگونه دخالت در امور پزشکی توسط افراد غیرپزشک جرم است.

متاسفانه شبکه‌های مجازی و کانال‌ها و گروه‌های زیادی هم به دلیل سود فراوان حاصل از فروش داروهای گیاهی راه‌اندازی شده و بدون حتی دیدن بیمار فقط بر اساس نام بیماری یا توضیحی ناقص برای مردم نسخه می‌پیچند!!  این کارها در تضاد کامل با اصول طب ایرانی است که اهمیت زیادی به شرح حال و معاینه بیمار میدهد.

مراکز معتبر و قانونی برای مراجعه به طب سنتی کدامند؟

چندین سال است که دوره چهارساله تخصصی طب سنتی ایرانی برای پزشکان عمومی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌گردد و فارغ‌التحصیلان در مراکز دانشگاهی مشغول ارائه خدمات هستند. چرا که نمی‌توان بدون اطلاع از دانش روز پزشکی نسبت به درمان بیماران اقدام کرد و این امر منجر به آسیب شدید به بیماران می‌شود، مثل کسی که داروی ضد انعقاد خون می‌خورد و برای او زالودرمانی تجویز می‌شود، که منجر به خونریزی شدید و از حال رفتن بیمار می‌شود و یا فردی که با یک مشکل قلبی مادرزادی که نیاز به جراحی دارد، توصیه به استفاده از داروهای گیاهی می‌شود، که بی‌تاثیر و یا حتی دارای عارضه خواهد بود. یا افرادی که با استفاده از برخی داروهای گیاهی باعث کاهش وزن شدید و سریع در بیماران می‌شوند، که با وجود اینکه بیمار در ابتدا احساس رضایت دارد مدتی بعد متوجه عوارض ان مثل مشکلات عصبی، ریزش مو و غیره می‌شود.

اما هستند برخی افراد غیر پزشکی که به عنوان طبیب طب سنتی سابقه و تجربه فراوان دارند و چون به قانون احترام می‌گذارند از همکاری پزشکان طب رایج علاقمند به طب سنتی در کنار دانش خود استفاده می‌کنند که برخی از آنها نیز جذب مراکز دانشگاهی شده و فعالیت دارند.

در حال حاضر در تعداد زیادی از استانها سلامتکده‌های طب سنتی دانشگاهی در حال فعالیت هستند که در شهر بابل هم چند سال است که سلامتکده تخصصی راه اندازی شده و در حال خدمت رسانی است. بهتر است مردم به این مراکز و یا پزشکانی که در زمینه طب سنتی اگاهی کافی دارند مراجعه کنند.