فهرست

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هشدار داد: مردم توصیه‌های طب ایرانی را از افراد مورد تایید وزارت بهداشت دریافت کنند.

طب‌ ایرانی یک حوزه علمی تخصصی است و برای ارائه توصیه‌های درمانی، گذراندن مقاطع تحصیلی و دوره‌های مورد تأیید الزامی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر نفیسه حسینی یکتا؛ مدیر کل دفتر طب‌ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این‌که در فضای مجازی و حقیقی با پدیده پیچیده‌ای روبرو هستیم که توصیه‌های درمانی را در قالب مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به مردم می‌کند و این مسأله افراد را دچار سردرگمی کرده است؛ اظهار کردند: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اولین شرط برای عمل کردن به یک توصیه این است که آن را از زبان چه کسی می‌شنویم و هرکس در چه زمینه‌ای اجازه توصیه کردن به دیگران را دارد. مثلاً همه ما زمانی تصمیم به جراحی می‌گیریم که یک جراح و متخصص این تشخیص را بدهد، در مورد سایر رشته‌های تخصصی هم به همین شکل است.

دکتر حسینی یکتا ادامه دادند: در مورد طب‌ایرانی هم این نکته صدق می‌کند، زیرا یک حوزه علمی تخصصی است و تنها افرادی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند می‌توانند توصیه‌های درمانی به دیگران داشته باشند. البته افرادی هستند که سالیان طولانی در این خصوص تجربه اندوخته‌اند که از تجربیات آن‌ها نیز باید استفاده شود.

ایشان افزودند: متخصصین طب‌ایرانی پزشکانی هستند که پس از فراغت از تحصیل در دوره پزشکی عمومی و سایر رشته‌های پزشکی وارد مقطع دکتری تخصصی طب ایرانی می‌شوند و بعد از گذراندن 5 تا 6 سال آموزش و پژوهش در این حوزه و چاپ مقالات در نشریات معتبر به عنوان یک پزشک متخصص طب‌ایرانی مشغول به خدمت می‌شوند. ‌

دکتر حسینی یکتا بیان کردند: عده دیگر پزشکان عمومی یا متخصصین سایر رشته‌ها هستند که دوره‌های طب‌ایرانی مورد تأیید وزارت بهداشت را گذرانده‌اند و در محدوده مشخص شده در آیین‌نامه‌ها، می‌توانند ارائه خدمت کنند، یعنی پزشکی که هم علم پزشکی رایج و هم دانش طب‌ایرانی را دارد و ظرفیت‌ها و تداخلات را می‌شناسد و در نهایت به بیماران توصیه‌های درمانی می‌کند، می‌تواند بهترین راهکار را برای بیمار به‌کار گیرد. اما متأسفانه با این نگاه که گیاهان دارویی هیچ گونه ضرری برای بدن ندارند شاهد توصیه‌های غیر علمی از سوی افراد غیرمتخصص هستیم؛ مثلاً گفته می‌شود مصرف روزانه دمنوش زعفران و دارچین یا زنجبیل مفید است و توصیه عام می‌شود اما این در همه افراد صدق نمی‌کند و ممکن است برای فردی با توجه به شرایط مزاجی و داروهایی که روزانه مصرف می‌کند مضر باشد.

مدیر کل دفتر طب‌ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که طبق تحقیقات، گیاهان دارویی و داروهای گیاهای در بسیاری موارد می‌توانند مفید باشند، اما این تصور که هر گیاه دارویی را به هر میزانی مصرف کنیم، ضرری برای بدن ندارد نیز کاملا غلط است؛ تصریح کردند: حتی مواد غذایی ساده مثل سیر و پیاز را اگر به صورت روزانه و پرتکرار با مقدار مشخص مصرف کنیم شکل دارویی پیدا می‌کند و می‌تواند ایجاد ضرر کند.

بسیاری از دمنوش‌هایی که به‌صورت روزانه در برنامه غذایی ما وجود ندارد و ممکن است فرد به میزان کم و به صورت تفننی از آن استفاده کند ایرادی ندارد اما این‌که ما بدون اطلاع از شرایط فردی و مزاجی خود و بدون اطلاع از تداخلات دارویی یک گیاه را مرتب و با حجم زیاد در برنامه غذایی خود بگنجانیم نگران کننده است، بنابراین برای عمل به توصیه‌های این چنینی لازم است از فرد متخصص آن توصیه را دریافت کنیم.

ایشان در رابطه با توصیه‌های درمانی که توسط برخی عطاری‌ها ارائه می‌شود؛ گفتند: عطاری‌ها محل فروش گیاهان دارویی هستند نه فروش و تجویز دارو و هرگونه توصیه‌ای از سمت آن‌ها مداخله در درمان محسوب می‌شود.

دکتر حسینی یکتا با ابراز تأسف از این‌که روزانه در فضای مجازی یا حقیقی با افراد غیرمتخصصی مواجه می‌شویم که توصیه‌های درمانی می‌کنند؛ تأکید کردند: باید مراقب سلامتی خودمان باشیم و به این نکته توجه کنیم که توصیه‌ها را از کجا و از چه کسی دریافت می‌کنیم.

منبع مطلب: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت