فهرست

معرفی طب ایرانی در روز جهانی آپی تراپی

معرفی طب ایرانی در روز جهانی آپی تراپی در تاریخ 30 مارس 2022 (10 فروردین 1401)


 

 

هم‌زمان با برگزاری مراسم ویژه جهانی به مناسبت روز جهانی آپی تراپی و بزرگداشت پدر مدرن آپی تراپی، آقای دکتر فیلیپ تِرچ در 30 مارس 2022، که به‌صورت آنلاین و با حضور اندیشمندان و کارشناسان خبره بیش از 30 کشور جهان برگزار شد، کارشناسان ایران نیز برای اولین‌بار با همت موسسه علوم و فنون کاربردی غزال دانش پژوه و همکاری انجمن علمی طب سنتی ایران، حضور مؤثر و موفقیت‌آمیزی داشتند.
در این وبینار و گردهمایی بین‌المللی که با حضور برترین کارشناسان آپی تراپی کشورهای مختلف جهان و نمایندگانی از فدراسیون بین المللی آپی تراپی و همچنین انجمن های آپی تراپی کشورهای مختلف همچون رومانی، مجارستان، ایتالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، نیوزلند، ایالات متحده، فرانسه، سوئیس، هلند، روسیه، چین، استرالیا، کانادا، انگلیس و غیره، در روز جهانی آپی تراپی برگزار شد، شرکت‌کنندگان به تشریح توانمندی‌های کشور خود در این حوزه پرداختند و از دستاوردهای خود در زمینه آپی تراپی رونمایی کردند.

در این برنامه خانم دکتر سوما رحمانی به نمایندگی از موسسه غزال به عنوان اولین مرکز توسعه دانش کاربردی آپی تراپی در ایران، ضمن معرفی اهداف و برنامه های آتی موسسه در زمینه توسعه آپی تراپی در ایران، به اهمیت پیوند بخش سلامت و صنعت زنبورداری در کشور اشاره، و آن را  رکن اساسی برای توسعه این صنعت در ایران برشمردند.  

در ادامه، آقای دکتر علیرضا درخشان عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و عضو هیئت‌علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در خصوص تعریف طب مکمل و جایگزین و رویکرد سازمان بهداشت جهانی به این نوع از طب، سخنانی ایراد کرده و در مورد طب ایرانی، قدمت و تاریخچه آن، کتب مرجع و دانشمندان بزرگ این مکتب طبی همچون ابن سینا و رازی توضیحاتی ارائه دادند و پس از اشاره مختصر به جایگاه فعلی و افق پیش رو طب ایرانی، به موضوع کاربردهای درمانی محصولات زنبور عسل در طب ایرانی پرداختند.

در بخش دیگری از مراسم، آقای مهندس بهزاد بانکی پور، دیگر نماینده هیئت ایرانی از سمت موسسه غزال، مدیرعامل اسبق صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری و کارشناس خبره این حوزه، به معرفی توانمندی‌های ایران برای توسعه آپی تراپی پرداخته و عنوان کردند: ایران هجدهمین کشور پهناور جهان است که ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان را دارد و با ۸۰۰۰ گونه گیاهی جزو ۵ کشور برتر دنیا از نظر تنوع گیاهی است. این پتانسیل بالای سرزمینی، اقلیمی و گیاهی، ایران را به کشوری مهم در صنعت زنبورداری تبدیل کرده است و این فرصت برای ایران فراهم شده است تا خود را به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در تولید محصولات زنبورعسل با ویژگی‌های موردنیاز برای آپی تراپی (زنبور درمانی) معرفی کند.

زنبور درمانی در ایران سابقه‌ای بسیار طولانی دارد، از توجه و تأکید کتاب مقدس مسلمانان (قرآن کریم) تا تلاش افرادی مانند ابوعلی سینا این تداوم و استمرار دیده می‌شود. اما در شکل جدید آپی تراپی، برخی افراد در سال‌های اخیر فعالیت‌های شخصی انجام داده‌اند. شرکت‌های داروسازی در تولید مکمل‌های دارویی از محصولات زنبورعسل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما هیچ‌کدام از این فعالیت‌ها شکل سازمان‌یافته‌ای نداشته و ما در ابتدای راه هستیم.

در پایان این مراسم ابراز امیدواری شد که با همکاری متخصصان، کارشناسان و انجمن‌های بین‌المللی زنبور درمانی و هم‌اندیشی و تعامل علاوه بر رشد این صنعت در جهان، بتوانیم با کمک و هم‌افزایی صنعت آپی تراپی را در همه کشورهای دنیا توسعه دهیم و از ظرفیت‌های بالای ایران دراین‌خصوص نیز استفاده شود.

شایان توجه است که برای اولین بار انتقال دانش نوین و مبتنی بر اصول علمی آپی تراپی از طریق برگزاری دوره های آموزشی بین المللی با تدریس یکی از برجسته ترین مدرسین این حوزه در کشور ایران تحت نظر انجمن علمی طب سنتی به همت موسسه علوم و فنون کاربردی غزال دانش پژوه از تاریخ 25 فروردین ماه لغایت 12 خرداد ماه بصورت آنلاین برگزار می گردد.

منبع مطلب: انجمن علمی طب سنتی ایران