فهرست

جزئیات اثر بخشی قابل توجه «طب ایرانی» در درمان بیماران کرونایی اعلام شد.

 

دکتر مژگان تن‌ساز، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره «آخرین تحقیقات در حوزه درمان کرونا به وسیله طب ایرانی»، اظهار داشتند: براساس شکایات بیماران از وضعیت بیماری خود در تماس با مرکز طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید، تجویزهایی بر اساس پروتکل‌های منتشر شده دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت صورت می‌گرفت.

ایشان ادامه دادند: برای نمونه بیماری تماس می‌گرفت و اظهار می‌داشت دچار ضعف هستم که ما براساس دستورالعمل‌ها به وی توصیه می‌کردیم تا زرده تخم‌مرغ مصرف کند و اگر این جواب نمی‌داد، نخود آب تجویز می‌کردیم و موارد دیگر نیز ادامه داشت.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شدند: بعد از مصرف، موارد را پیگیری می‌کردیم و میزان رضایت تعدادی از بیماران را به صورت تصادفی می‌سنجدیم؛ به طوری که حدود 93 درصد افراد رضایت بالا و خیلی بالا از خدمات ارائه شده توسط مرکز ما را داشتند.

دکتر تن‌ساز با اشاره به تماس 150 هزار نفر طی آبان 99 تا پایان شهریور ماه سال جاری با مرکز طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،گفت: ما به صورت تصادفی با افراد تماس گرفته و نظرسنجی انجام دادیم و براساس کار آماری این تحقیق انجام شده است. ما علائم بیمار را چک می‌کردیم؛ چون ممکن بود افرادی که تماس می‌گرفتند بیماران کرونایی نباشند و سؤالات دیگری داشته باشند.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که «پروتکل درمانی طب ایرانی در درمان بیماران مبتلا به کرونا چگونه است؟»، ابراز داشتند: این پروتکل از طرف دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت منتشر شده و براساس تدابیر غذایی و برخی داروهای کم عارضه بوده است؛

ایشان ابراز داشتند: مثلاً فرد زرده تخم‌مرغ عسلی را مصرف کند یا شربت گلاب و زعفران برای رفع ضعف و بی‌حال استفاده شود، یا اگر فردی دچار سرفه است، تجویز آویشن با ختمی و در بیماران دچار سرفه خلط‌دار، آویشن تنها استفاده شود.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به داروهای مؤثر ضدویروس، تصریح کردند: داروهایی مانند زنجبیل و سیاه‌دانه تجویز می‌شد؛ البته همه داروهایی که تجویز می‌شد برای آنها مقالاتی وجود دارد و برخی از این داروها اختصاصاً برای کرونا بوده است.  

دکتر تن ساز اضافه کردند: برای نمونه، قبلا روی اثر زنجبیل بر کرونا کار نشده بود، ولی بعداً این کار تحقیقاتی صورت گرفت و ثابت شد که در کاهش علائم کرونا مؤثر است؛ همچنین بادکش کردن روی کاهش علائم بیماران کرونایی مؤثر بوده است.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اینکه «آیا پروتکل‌های درمانی طب ایرانی در مراکز درمانی کشور اجرایی می‌شود؟»، گفتند: در آن زمان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا این دستورالعمل را به صورت پروتکل‌های الحاقی منتشر نکرد، اما به صورت مکرر با دفتر طب ایرانی جلساتی داشته و در نهایت در یکی دو  ماه اخیر این پروتکل‌های الحاقی منتشر شده است.

ایشان ابراز داشتند:‌ البته اجرای پروتکل‌های الحاقی الزامی ندارد، اما اگر پزشکی علاقه داشته باشد مجوز استفاده از این پروتکل‌ها وجود دارد؛ در نتیجه اکنون که در پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده، پزشکان می‌توانند استفاده کنند.

منبع مطلب: انجمن علمی طب سنتی ایران