فهرست

نامه انجمن علمی طب سنتی ایران به ریاست محترم قوه قضاییه

ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
جناب آیت الله اژه ای
با سلام و تحیت
همانگونه که مستحضر هستید یکی از برنامه های کلان ملی در حوزه بهداشت و سلامت که اسناد بالادستی متعدد بر آن تاکید داشته اند، توسعه طب سنتی ایرانی می باشد. از طرفی بنا بر تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به خصوص در سیاست‌های کلی نظام سلامت، این توسعه باید همراه با استانداردسازی، روزآمد کردن و نظارت در چهارچوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد.
متاسفانه در سالهای اخیر به موازات توسعه علمی و قانونمند طب سنتی ایران در قالب دانشکده‏‌ها، گروه‏‌ها و سلامتکده‏‌های طب ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، شاهد رشد قارچ گونه جریانات مدعی طب سنتی و اسلامی بوده و هستیم که از اقبال روزافزون مردم نسبت به این امر سوء استفاده کرده و با رویکرد مخرب و غیرقانونی علاوه بر بدنامی و به حاشیه راندن طب سنتی در مجامع علمی، منجر به تهدید سلامت جامعه در سطح وسیع و آسیب به اعتقادات مذهبی جامعه گردیده‌‏اند.
این مدعیان دروغین در عین اشتغال به امور خلاف قانون در فضای حقیقی و مجازی (نظیر ویزیت بیماران، فروش دارو، آموزش‏های غیرمجاز، مدرک‌‏دهی‌های غیرقانونی و دریافت مبالغ کلان از بیماران، و ...) با ادعاهای گزاف و ایجاد دوقطبی های کاذب در سطح جامعه منجر به اخلال در روند اجرای سیاست های‏کلی و همچنین توسعه طب سنتی می‌‏شوند.
لذا از آن مقام محترم خواهشمند است تا با حسن تدبیر خویش نسبت به ساماندهی فضای آشفته کنونی طبق صلاحدید اقدام فرمایید. بی تردید در فضایی که اقدامات مجرمانه در حوزه سلامت و به خصوص طب سنتی فرد متخلف را با عواقب امر روبرو نماید، فضا برای حضور دیگر متخلفان و کلاهبرداران سلامت تنگ خواهد شد.
انجمن علمی طب سنتی ایران به عنوان تنها نهاد قانونی وغیردولتی و نماینده پزشکان متخصص و داروسازان طب سنتی ایران، علاوه بر پیشنهاد تشکیل شعبه اختصاصی رسیدگی به تخلفات حیطه سلامت و طب سنتی به ویژه در حوزه فضای مجازی، بدین وسیله آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری به ویژه مشاوره و کارشناسی در حیطه تخلفات طب سنتی، اعلام می دارد.

دکتر روشنک مکبری نژاد

رییس انجمن علمی طب سنتی ایران