فهرست

ایران در تولید دانش حوزه طب مکمل و جایگزین در رتبه چهارم قرار گرفت.


به استناد گزارش پایگاه اینترنتی معتبر علم‌سنجی سایمگو، ایران در تولید دانش حوزه طب مکمل و جایگزین در رتبه چهارم قرار گرفت.

بر اساس گزارش تحلیل علم‌سنجی وضعیت انتشار مقالات حوزه طب مکمل و جایگزین در پایگاه اینترنتی معتبر سایمگو (Scimago)، ایران رتبه چهارم جهان را در تولید دانش این حوزه در سال ۲۰۲۰ کسب کرد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، بر اساس گزارش تحلیلی سایمگو به‌عنوان یک پایگاه اینترنتی معتبر در تحلیل علم‌سنجی وضعیت انتشار مقالات بر حسب حوزه‌های مختلف دانش، ایران با تولید 485 مقاله مرتبط با حوزه طب مکمل و جایگزین، در رتبه چهارم تولید دانش این حوزه در سال ۲۰۲۰ بعد از کشورهای چین، امریکا و هند ایستاد.

در گزارش این پایگاه که بر اساس داده‌های استخرا‌ج‌شده از نمایه اسکوپوس از سال ۱۹۹۶ تا کنون قابل دسترسی است، کشور ایران در تولید دانش کل حوزه پزشکی در سال ۲۰۲۰ نیز در رتبه هفدهم قرار گرفته و در طول دوره ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰ در مرتبه ۲۲ ام است که این موضوع و مقایسه آن با وضعیت حوزه طب مکمل و جایگزین، نشان از توان علمی کشور در حوزه طب سنتی و مکمل برای دستیابی به مرجعیت علمی در سطح جهانی دارد.

مقایسه جایگاه ایران در این حوزه در سال‌های گذشته، از رتبه دوازدهم در سال ۲۰۱۳ تا چهارم در سال ۲۰۲۰ نیز به‌خوبی نشان‌دهنده رشد توان علمی ایران است که این دستاورد بین‌المللی را می‌توان نتیجه افزایش توان علمی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط دانست و تحقق مرجعیت علمی ایران در این حوزه از دانش، به‌شرط حمایت همه‌جانبه و موثر از پژوهش‌های مرتبط، دور از دسترس نبوده و به‌عنوان نقطه قوتی برای کشور مطرح است.

گزارش جایگاه ایران در تولید مقالات حوزه طب مکمل و جایگزین در پایگاه اینترنتی سایمگو به آدرس 
https://www.scimagojr.com/countryrank.php?category=2707&year=2020 قابل مشاهده و دسترسی است.

منبع خبر: انجمن علمی طب سنتی ایران