فهرست

گزارش مردمی تاثیر شربت قرصعنه بر درد قاعدگی

مقدمه: درد قاعدگی (عسرطمث یا دیسمنوره) شایع‌ترین علت درد شکمی در زنان است. هدف از این مطالعه اولا تبیین درد قاعدگی از دیدگاه طب ایرانی و مقایسه آن با طب رایج و ثانیا بررسی اثر و ایمنی گیاه قرصعنه (زولنگ) در درمان درد قاعدگی اولیه بود.

مواد و روش ها: یک مطالعه کارآزمائی بالینی تصادفی دو سوکو بر روی 169 خانم سنین 15 تا 30 سال مبتلا به دیسمنوره اولیه در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. شرکت‌کننده بر اساس تصادفی‌سازی بلوکی در سه گروه مطالعه جهت دریافت 5 میلی لیتر شربت قرصعنه، ایبوپروفن یا دارونما سه بار در روز (15 میلی لیتر در روز) برای مدت 5 روز در دو دوره سیکل قاعدگی متوالی، استفاده‌کردند. شدت درد ‌قاعدگی با استفاده از دو روش استاندارد اندازه گیری درداندازه گیری شد.

نتایج: علل، علائم و پیش آگهی عُسرطَمث در طب سنتی با دیسمنوره طب رایج قابل مقایسه و تا حدود زیادی مشابهت داشت. نتایج مداخله نشان داد کاهش پیک درد پس از دو دوره سیکل قاعدگی مداخله، در گروه قرصعنه در حد ایبوپروفن و بهتر از دارونما بوده است در همه گروهای تحت درمان عوارض جدی مشاهده نشد.

بحث: مطالعه نشان داد شربت قرصعنه به اندازه شربت ایبوپروفن موجب کاهش شدت درد دیسمنوره اولیه می‌شود. علاوه بر اینکه عوارضی که به طور معمول در داروهی مسکن دیده می شود، وجود ندارد. بنابراین قرصعنه می تواند به عنوان داروی گیاهی جدید برای درمان دیسمنوره در نظر گرفته شود و مطالعات تحقیقاتی وسیع تری جهت تائید اثر شیمیایی، دارویی و کاربرد های درمانی مورد نیاز است.