فهرست

رویکرد وزارت بهداشت تعامل طب سنتی و مدرن است

دکتر حریرچی در "همایش طب سنتی ایران و یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده" در مشهد، "بازشناسی، تبیین و نهادینه سازی" را سه اصل اساسی در طب سنتی ذکر و بیان کردند: در چارچوب‌های سیاست‌های کلی سلامت نیز بند 12 اصل 110 قانون اساسی به این موضوع پرداخته، لذا باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد. 

ایشان ادامه دادند: کشت گیاهان دارویی و توسعه نوآوری در طب سنتی نیز باید تحت نظر وزارت بهداشت صورت گیرد، زیرا اجرای صحیح آن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

قائم مقام وزیر بهداشت، هم‌چنین بر ضرورت اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان تاکید و بیان کردند: کشت گیاهان دارویی به ویژه با بستهبندی مطلوب آنها می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد.

ایشان گفتند: هم‌چنین باید به موضوع ارزان‌سازی خدمات در طب سنتی توجه داشت، زیرا افزایش قیمت خدمات سبب فاصله گرفتن مردم از این محصولات می‌شود.

دکتر حریرچی افزودند: در کنار گسترش طب سنتی به عوارض آن نیز باید توجه شود، زیرا در برخی مواقع استفاده زیاد از گیاهان دارویی زیان‌آور است. هم اینک 50 درصد امور درمانی در کشور بر اساس طب سنتی انجام می‌شود، لذا باید از چنینی تجربیاتی بهره گرفت. البته در هر اقدامی بر اساس طب سنتی می‌بایست ابتدا "ایمن بودن، کیفیت و کارایی" آن ثابت شود. 

ایشان در ادامه به ظرفیت‌های عرصه پزشکی در ایران اشاره و بیان کردند: کشورمان هم اینک یکی از مقاصد گردشگران سلامت از دیگر کشورهای جهان است، لذا می‌توان طب ایرانی را در همین راستا گسترش داد. 

منبع مطلب: انجمن علمی طب ایرانی