فهرست

احتیاطات مصرف فراورده‌ها و داروهای گیاهی

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی بابل، خانم دکتر معماریانی متخصص داروسازی سنتی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مطالبی در خصوص احتیاطات مصرف فراورده‌ها و داروهای گیاهی به شرح زیر بیان نمودند:

محصولات تهیه شده از گیاهان که برای درمان بیماری‌ها یا برای حفظ سلامتی استفاده می‌شوند، فراورده‌های گیاهی نامیده می‌شوند و محصولی که از گیاهان تهیه شده و صرفاً به منظور درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، «مکمل گیاهی» یا «داروی گیاهی» نامیده می‌شود.

بسیاری از داروهای تجویز شده و داروهای بدون نسخه نیز از محصولات گیاهی تهیه می شوند، اما این محصولات فقط حاوی مواد موثره خالص شده هستند و توسط مراجع نظارتی دارویی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند.

داروهای گیاهی ممکن است حاوی گیاهان کامل یا قطعات گیاهی باشند و به شکل‌های مختلفی همچون خشک شده، خرد شده، پودر، کپسول یا مایع ارائه شوند؛ این فراورده‌ها می‌توانند به اشکال و روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند از جمله: قرص‌ها، پودرها، دمنوش‌ها یا عصاره‌های خوراکی، و یا فراورده‌های موضعی.

اگرچه استفاده از گیاهان دارویی و فراورده های گیاهی سنتی سابقه تاریخی طولانی دارد و امروزه استفاده از مکمل‌های گیاهی رایج است، اما باید توجه کرد که توصیه به مصرف آنها برای همه افراد یکسان نیست و بهتر است در مورد هرگونه علائم یا بیماری که دارید با پزشک یا داروساز مشورت کنید. بطور کلی در مصرف فراورده‌های گیاهی به موارد زیر توجه کنید:

  • داروهای گیاهی و گیاهان دارویی می‌توانند با داروهای رایج تداخل داشته یا اثرات قوی داشته باشند؛ بنابراین از خوددرمانی بپرهیزید و قبل از مصرف فراورده‌های گیاهی با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

  • همواره سعی کنید اطلاعات و آگاهی خود را از منابع معتبر علمی دریافت کنید و تا آنجا که می‌توانید در مورد گیاهانی که مصرف می‌کنید اطلاعات کسب کنید.

  • اگر از فراورده‌های گیاهی استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های برچسب یا بروشور را با دقت اجرا و فقط از دوز تجویز شده استفاده کنید. هیچگاه بیشتر از مقدار مصرف توصیه شده استفاده نکنید.

  • همواره در تهیه و استفاده از فراورده‌های گیاهی از خدمات افراد و منابع معتبر و متخصص و دارای مجوز کمک بگیرید.

  • مراقب عوارض جانبی باشید. اگر علائمی مانند حالت تهوع، سرگیجه، سردرد یا درد معده ناراحت کننده رخ می‌دهد، دوز مصرف داروی گیاهی را متوقف کنید و با داروساز یا پزشک خود مشورت نمایید.

  • در خصوص واکنش‌های آلرژیک هوشیار باشید. یک واکنش آلرژیک شدید می‌تواند باعث اختلال در تنفس شود. درصورت بروز چنین مشکلی، سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

  • در خصوص احتیاط و منع مصرف استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در افراد خاص مانند زنان باردار و شیرده، کودکان و سالمندان و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نیز قبل از هرگونه عمل جراحی اطلاعات کافی را از داروساز یا پزشک خود دریافت کنید.


  • انجمن علمی طب سنتی ایران شعبه بابل